Slaapproblemen bij een verstoorde prikkelverwerking + tips

Slaapproblemen

Slaapproblemen bij een verstoorde prikkelverwerking + tips

Gevoelige kinderen en volwassenen hebben vaak moeite met (in)slapen. Je kunt soms met je handen in het haar zitten, omdat je al snel in een vicieuze cirkel terechtkomt. Daarom vind je in dit blog een aantal tips bij slaapproblemen voor een goede nachtrust!

Slaapproblemen

Als er een slaapprobleem ervaren wordt dan is er meestal sprake van:

Inslaapproblemen

Bij inslaapproblemen val je moeilijk in slaap. Het risico van een inslaapprobleem is dat je te weinig slaap krijgt.

Nachtelijk waken

Als je ‘s nachts wakker wordt en vervolgens niet meer kunt slapen loop je ook risico op slaaptekort.

Teveel slapen

Slaap je zowel gedurende de dag als de nacht? Dan is er sprake van teveel slapen.

Dagboek

De hoeveelheid slaap die nodig is verschilt per persoon en is leeftijdsafhankelijk. Hier vind je een mooi overzicht met de gemiddelde benodigde hoeveelheid slaap. Wil je zeker weten of er sprake is van een probleem, dan zou je gedurende een week een slaapdagboek bij kunnen houden. Dit geeft je vaak al veel inzicht.

Prikkelverwerking

Heb jij, of misschien wel jouw kind, een slaapprobleem? Dan kan het zijn dat je ook een probleem hebt met het verwerken van prikkels. Raak je overdag overprikkeld, dan is de kans groot dat je ‘s avonds ligt te stuiteren in je bed.

Dit werkt natuurlijk ook andersom: krijg je gedurende de dag te weinig prikkels binnen, dan is de kans groot dat je overdag in slaap valt.

In de blogs “onderprikkeling” en “overprikkeling” geef ik een aantal tips hoe je hier overdag aan kunt werken.

Tips voor het slapen gaan

Hoe kun je bij onder-, of overprikkeling nou zorgen voor een goede nachtrust?

Voorspelbaarheid

Werk iedere avond hetzelfde ritueel af. Een ritueel geeft rust en houvast en is zeker voor gevoelige mensen erg belangrijk. Een mooi hulpmiddel bij het uitvoeren van het avondritueel, zeker voor kinderen, is de checkpad.

Ontspanning

Om lekker te kunnen slapen is het nodig dat je voldoende ontspant. Met een “vol hoofd” slaap je nu eenmaal minder goed. Maar hoe doe je dat? Neem een heerlijke warme douche of drink eens een beker warme melk. Ook een massage doet wonderen!

De dag afsluiten

Een dagboek bijhouden ouderwets? Nee hoor, het kan juist heel therapeutisch werken om de dag eens lekker van je af te schrijven. Gezinnig heeft voor kinderen een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld: het boekje Slaapklets! Door vragen te beantwoorden sluit je de dag af en kijk je vooruit naar morgen. Ook staan er leuke opdrachten in die de slaap stimuleren.

Geen beeldschermen!

Je doet er goed aan om minstens twee uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit te zetten. Géén mobiel, tablet of televisie dus…Deze apparaten stimuleren de hersenen wat het in slaap vallen bemoeilijkt. Vind je het lastig om met je kind afspraken te maken over het beeldschermgebruik? Mytimingcards kunnen je hierbij helpen.

Verzwaringsdeken

Is er sprake van overprikkeling dan kan een verzwaringsdeken een uitkomst zijn. Deze deken is gevuld met kunststof korrels die een gelijkmatige druk over het lichaam geven.

Wat helpt jou, of jouw kind, bij het in slaap vallen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van kauwsieradenenmeer.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 179 reviews.

Ontvang een bericht als dit product leverbaar is. We informeren je wanneer het product op voorraad is. Laat hieronder jouw e-mailadres achter.
Email Aantal stuks We zullen jouw adres niet met iemand anders delen.